Svømmeskolekonceptet

Undervisningen i vores svømmeskole er baseret på undervisningsprincipper, hvor de grundlæggende færdigheder er i fokus. De grundlæggende færdigheder handler om at børnene gennem mange forskelligartede øvelser og lege arbejder med balance, vejrtrækning, bevægelse og elementskifte.

Ved at holde fokus på øvelser, der tager udgangspunkt i disse færdigheder, opnår børnene en tryghed ved vand, der giver bevægelsesfrihed og dermed bedre mulighed for indlæring af stilarterne. Derfor bruger vi meget tid på vores svømmeskolehold på øvelser, der har til formål at træne børnenes grundlæggende færdigheder, så de eks. er trygge ved at flyde og dykke. Ofte øves færdighederne gennem leg, men det er altid leg med formål.

Alle børn i vores svømmeskole modtager ved tilmelding til et svømmeskolehold ’Min Svømmebog’. ’Min Svømmebog’ er et koncept, der er udviklet af udviklet af DGI svømning og tilpasset Herlev Svømning.

I ’Min Svømmebog’ kan man følge sin udvikling i form af mærker, der opnås efterhånden som man lærer forskellige færdigheder. Øvelserne til hvert mærke øves over en længere periode – ofte med mange forskellige øvelser, der eks. stiler mod at børnene bliver i stand til at hoppe i vandet uden hjælp eller hente ting på bunden. ’Min Svømmebog’ bruges på svømmeskole 1-4.

Der afholdes 4 mærkeuger og to opsamlingsdage årligt.

En anden stor del af undervisningen i vores svømmeskole udgøres af målene i vores Delfinprøver. Udgangspunktet for Delfinprøverne er ligeledes arbejdet med de grundlæggende færdigheder, men da Delfinprøverne markerer afslutningen på sæsonen, har de størst fokus på bevægelsen – altså at børnene i løbet af sæsonen er blevet i stand til at bevæge sig fremad i vandet.

Delfinprøverne uddeles hvert år i maj måned.

Download svømmeskolekonceptet her

svbog